Ftp-testi

Sanoin taannoin valmennettavalle, että ajaa tunnin täysiä ja ottaa keskiwatit ylös. Ei siis 20 minuuttia tai mitään muutakaan missä joutuu tekemään jotain laskennallisia vähennyksiä. Herran jumala, en ymmärrä muutenkaan moista logiikkaa testin tekemisessä. Ihmisiä, jotka ajavat muuten tunti tolkulla, ajavat testin 20 minuutissa ja vähentävät sitten viisi prosenttia tuloksesta. On se nyt kumma, jos ei polla kestä tuntia tykittää. Tätä on myös hyvä opetella ja tähän tarkoitukseen tunnin testi on paikallaan.

Nyt kerron esimerkin miten testiä ei pidä tehdä. Minä tuumasin ajavani pohjat kaverille ja latasin testin kylmiltään. Itsehän ohjeistin tekemään puolen tunnin lämmittelyn. Se pitää sisällään kevyttä ajelua ja 3*1min reippaasti minuutin palautuksella. Sitten viisi minuuttia täysiä, jotta kone aukeaa ja vielä 10 minuuttia palautellen. Itse ajettelin kiristellä viiden minuutin välein. 150 wattia ja liikkeelle. Helppoa ja viiden minuutin jälkeen 10 nosto. Näin jatkettiin ja missään vaiheessa en ollut ajossa oikein mukana. Joko kadenssi meinasi karata tai sitten watit. Tälläiseen testiinhän pitäisi saada suunnitellut watit ja kadenssit kohtaamaan. No trainerilla ja maastopyörän välityksillä se ei oikein tahdo onnistua. 50 minuutin kohdalla wattien noustessa jo 250 wattiin eli 4w/kg tasolle alkoi jalka painaa. 260 wattia ja 56 minuuttia kampi meinasi mennä jumiin. Tipautin trainerin watit 200 ja jatkoin nostaen kadenssin 100 luokkaan. Loppu tulikin ihan nätisti ja keskiwatit olivat yli 203.

Kaksi ongelmaa, ei lämmittelyä, niin jalka puuroutui. Yli watit tappaa ja sitä ei kestä kauaa. No tulipa kokeiltua, en suosittele. Pitää tehdä testi wattbikella ja katsoa miten sujuu hyvän lämmittelyn jäljiltä.